Italië Reisverslagen Reizen Zonvakanties

Reisverslag Sicilië dag 7 | Feest in Monreale

We nuttigen ons laatste ontbijt in Cefalù, pakken onze koffers en checken uit. Het is een klein uurtje rijden naar de volgende bestemming vlak onder de stad Palermo, Monreale. We merken meteen dat in de stad rijden wat lastiger is. Auto’s staan dubbel geparkeerd, auto’s duwen zich overal tussen en het is mega druk. Van te voren hebben we een parkeerplaats gezocht waar we de auto 24 uur kunnen laten staan. Het hotel is namelijk midden in het centrum dus we kunnen de auto niet vlakbij het hotel parkeren. De parkeergarage is op ongeveer 700 meter afstand van het hotel. De afstand valt wel mee zou je zeggen. Echter sjouwen we onze koffers van 20 kg mee, regent het inmiddels, lopen we bergop en overal lopen mensen en rijden auto’s. De chaos is compleet. Uiteindelijk komen we een beetje doorweekt en puffend aan bij het hotel. De mevrouw aan de balie verteld meteen dat er een feestdag is in Monreale en dat het allemaal een beetje chaotisch is in het centrum (goh…daar waren we nog niet achter :p). Ze wijst ons onze kamer maar we kunnen er pas over een uurtje in. De koffers kunnen we zolang daar laten staan als we even het centrum in willen. Dat doen we dan maar. We lopen naar de kathedraal die we bereiken na 2 minuten wandelen. Als we naar binnen gaan blijkt er een doopmis aan de gang te zijn. Daardoor kunnen we natuurlijk niet op ons gemak rondkijken (raar eigenlijk dat ze de deur dan gewoon open laten voor toeristen). We besluiten later wel terug te komen. Na een paar straten op en af te zijn gelopen, gaan we op een terras zitten om een drankje te drinken en alle gebeurtenissen in het centrum te bekijken. We zien drumgroepen en fanfares. Maar ook mensen die met vaandels zwaaien, verklede mensen, zanggroepen en versierde paarden met wagens. Overal staan snoepkraampjes en je kunt ballonnen kopen. We zijn helemaal onder de indruk. Als het uur om is gaan we weer naar het hotel en bewonderen onze super grote kamer. Er zijn zelfs meerdere verdiepingen! We settelen ons en relaxen wat. We hadden eigenlijk van alles willen bezichtigen in Palermo maar we komen het centrum niet uit omdat er door de feestdag geen bussen rijden. En een taxi is ons te duur. Dus Palermo wordt van het lijstje geschrapt. Na een paar uurtjes besluiten we de drukte weer in te gaan. Een tafel reserveren is vanavond geen overbodige luxe. Iedereen gaat straks natuurlijk eten en in een mum van tijd zullen dan alle restaurantjes vol zitten. We vinden een leuk uitziend pizza tentje (Toto’) waar we om 19:30 uur terecht kunnen. Tot die tijd lopen we door de straten van Monreale. Nu het langzaam etenstijd wordt, zetten de barretjes BBQ’s en etenswaren klaar om eten te bereiden. Ik weet niet of het typisch Siciliaans is, maar ik zie vooral veel broodjes met gebakken (gekruid) varkensvlees (het lijkt een beetje op kebab). Alles ziet er goed uit en de mensen zijn heel aardig. Om 19:30 uur lopen we weer naar het pizza tentje. Van binnen ziet het er ontzettend kleurrijk uit! Echt leuk om te zien. Ze verkopen alleen maar pizza’s en die zijn van goed kwaliteit. We nemen twee verschillende pizza’s zodat we ze beide kunnen proeven. In rap tempo zit de hele zaak vol met mensen en staan er buiten mensen te wachten om te kunnen eten. Maar goed dat we gereserveerd hebben! We eten onze buikjes vol en gaan terug naar het hotel. Het is nog heel druk in het centrum en alle activiteiten zijn nog steeds aan de gang. We schuifelen tussen de mensen door naar ons hotel en als we eenmaal binnen zijn, zijn we blij met de rust. Het is tijd om nog even een boek te lezen en onze ervaringen van die dag te laten bezinken.