Italië Reisverslagen Reizen Zonvakanties

Reisverslag Sicilië dag 8 | Van noord naar zuid, regen en waakhond Rex

Het feest in Monreale is nog niet voorbij want we worden om 07:30 uur gewekt met harde knallen van vuurwerk. Na het ontbijt gaan we nog even langs de kathedraal om deze te bezichtigen. De kathedraal van Monreale is prachtig! Alle afbeeldingen op de muren zijn van hele kleine mozaïeken gemaakt. Na de bezichtiging checken we uit in het hotel en lopen we met onze koffers naar de auto. Gelukkig lopen we bergaf en is het niet zo druk als de dag ervoor. Even zoeken hoe we vervolgens de stad uit moeten rijden en als we een Lidl tegen komen doen we snel een paar boodschappen. Vandaag rijden we naar Agrigento. En omdat er geen autosnelweg is moeten we binnendoor rijden. Dat maakt de rit een stukje langer dus proviand voor onderweg hebben we wel nodig. Ondanks de regen is deze rit wel de mooiste van alle ritten. We rijden van noord Sicilië helemaal naar het zuiden door het prachtige binnenland. Heel veel groene weilanden, kleine bergen en maar weinig bebouwing. Vrijwel de hele rit zijn ze aan de weg aan het werken, dus we lopen nog wat extra vertraging op. Maar ach, we hebben alle tijd. Onze volgende en laatste verblijfplaats ligt vlakbij Agrigento in het plaatsje Villaseta. Het is even zoeken als we van de grote weg een landweggetje moeten inslaan volgens de navigatie. Maar op kleine bordjes staat aangegeven dat we de goede kant opgaan. Aan het einde van de hobbelige landweg komen we bij de poort van de B&B. Als we uit de auto stappen en aanbellen komt er meteen een hond aangelopen. Daar achteraan verschijnt de eigenaresse. Ze is super aardig en maakt meteen een praatje met ons. De hond blijkt Rex te heten en is heel lief :-). Onze kamer is echt fijn. Ik zie meteen de enorme waterval douche (heerlijk, daar ga ik van genieten!). We komen even bij van de autorit en rijden daarna naar de kust die verderop ligt. Helaas worden we teleurgesteld als we erachter komen dat er geen echte stranden zijn. Er zijn veel rotsen en het enige zandstrand dat we kunnen vinden is bedekt met een laagje onkruid. Als we terug lopen naar de auto komen we langs een leuk tentje om te lunchen. Dat doen we dan ook. Ik kies voor een gemengde salade gevuld met cherry tomaatjes, mozzarella en olijven. Lekker! Daarna zoeken we de weg terug naar de B&B. Eindelijk de waterval douche uittesten. Wat een grote hoeveelheid water komt eruit zeg! Alsof iemand constant een volle emmer water over je heen gooit. Ik heb wel heel snel mijn dikke haren uitgespoeld op deze manier :p. Online hebben we gezocht naar een restaurant in Agrigento om ’s avonds te eten. Maar we kunnen geen keuze maken dus we besluiten maar gewoon het centrum in te lopen en te kijken wat we tegenkomen. Het wordt uiteindelijk restaurant Naïf. Niet heel bijzonder maar wel lekker. Ravioli met champignonvulling it is tonight! Omdat we best laat daar waren (de meeste restaurants gaan pas om 19:30 uur open), kwamen we pas om 21:30 uur van tafel. Ongelofelijk dat dit normaal is voor de Italianen. Ik eet toch liever wat eerder ;-). Met zo’n volle maag kan ik niet meteen slapen. Ik lees nog wat over de activiteit die morgen op de planning staat. Uiteindelijk val ik lekker in slaap.