Boekrecensies

FAVORIETEN | Boeken

Books1

Het is tijd voor een nieuwe rubriek! Af en toe ga ik mijn favorieten met jullie delen en ik begin met mijn favoriete boeken.

Vroeger als kind las ik al veel. In mijn tienerjaren werd dat helaas minder. Als tiener was ik blij als ik ’s avonds eindelijk mijn huiswerk af had en mijn boeken aan de kant kon leggen. Toch ging het later weer kriebelen en in 2009 heb ik officieel het lezen weer opgepakt. Ik hou alles bij in de app van Goodreads. Zo weet ik welke boeken ik (per jaar) gelezen heb, welke er op mijn wensen lijst staan en welke ik nog moet lezen. Zo las ik in 2011 tot nu toe de meeste boeken: 42 in totaal! (dat was echt een uitzondering want normaal lees ik rond de 10 boeken per jaar).

Omdat ik door de jaren heen ook een paar pareltjes van boeken heb gelezen, wil ik deze graag met jullie delen.

KATE MORTON – DE VERGETEN TUIN

Beschrijving (bron: bol.com):
‘1913: aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog wordt een jong meisje alleen achtergelaten ergens in Australië na een vreselijke reis vanuit Engeland. Ze kan zich van deze reis slechts herinneren dat een mysterieuze vrouw die zichzelf De Schrijfster noemt, beloofde voor haar te zorgen. Maar die vrouw is spoorloos verdwenen.
1975: met een heel leven achter zich reist Nell naar Engeland om erachter te komen wie haar ouders waren. Haar zoektocht brengt haar naar Cornwall en naar het prachtige landgoed Blackhurst Manor, dat in bezit is van de familie Montrachet. Wat heeft Nell na al die jaren tot deze zoektocht doen besluiten?
1995: na het overlijden van Nell wacht haar kleindochter Cassandra een verrassing. Ze erft Cliff Cottage, gelegen op het landgoed van Blackhurst Manor, met zijn vergeten tuin, berucht bij de lokale bevolking – vanwege de vele geheimen die hij herbergt…’

Mijn eerste kennismaking met Kate Morton was meteen positief. Wat heb ik enorm genoten van deze roman. Zo’n mooi boek. Het verhaal dat zich afspeelt in verschillende tijden waar je helemaal in verwikkeld raakt door de geheimen uit het verleden. Nog steeds denk ik wel eens aan het verhaal, ook al is het inmiddels 4 jaar geleden dat ik het boek las. Ik heb nog twee andere boeken van Kate Morton in de kast staan maar die heb ik nog niet gelezen omdat ik bang ben dat ze niet kunnen tippen aan ‘De vergeten tuin’.

SARA GRUEN – WATER VOOR DE OLIFANTEN

Beschrijving (bron: bol.com):
‘Wanneer zijn ouders om het leven komen, sluit Jacob Jankowski zich aan bij een rondreizend circus. Een wonderbaarlijke wereld vol spanning, verdriet, woede en passie, met zijn eigen bizarre wetten, zijn eigen manier van leven en zijn eigen manier van sterven. Een wereld die voor Jacob een toevluchtsoord en een nachtmerrie tegelijk zal worden.
Hij neemt de verzorging op zich van Rosie, de olifant die door de circusdirecteur is binnengehaald als de nieuwe attractie die het circus voor de ondergang moet behoeden. Het probleem is alleen dat Rosie niet reageert op commando’s en dat ze niet één kunstje lijkt te beheersen. Als Jacob verliefd wordt op Marlena, de betoverend mooie ster van het paardennummer – en de echtgenote van August, de charismatische, maar wrede dierentrainer – lijken zijn dagen bij het circus geteld…’

Dit boek ben ik gaan lezen omdat er een film van zou worden gemaakt waarin Robert Pattinson (voor wie hem niet kent, hij is de mysterieuze vampier van de Twilight films) een hoofdrol zou gaan spelen. Ik las veel goede recensies over het boek en ik heb het toen meteen besteld. Naar mijn mening echt een mooi boek dat me meer heeft laten zien over het circusleven en waarin liefde (voor zowel dieren als mensen) de rode draad in het verhaal is.

STEPHENIE MEYER – ZIELEN

Beschrijving (bron: bol.com):
‘Wandelaar, de gastziel die Melanies lichaam gekregen heeft, wist al dat het moeilijk was om in een mensenlichaam te wonen: de overweldigende emoties, de levendige herinneringen. maar één ding had ze niet verwacht: de vorige bewoonster weigert haar geest te laten overnemen. Melanie vult Wandelaars gedachten met beelden van Jared, de man van wie ze houdt. Wandelaar kan zich niet verzetten tegen de herinneringen van haar lichaam, en ze verlangt naar een man die ze nooit heeft ontmoet. Dat is het begin van een romantisch en meeslepend verhaal over twee meisjes in één lichaam, met dezelfde geliefde…’

Iedereen kent wel de Twilight boeken van Stephenie Meyer. Maar Stephenie Meyer heeft los van de Twilight serie nog een ander boek geschreven. De beschrijving klinkt waarschijnlijk voor velen erg vaag. Dat vond ik ook voordat ik het boek ging lezen. Het is een science fiction boek en dat past nu eenmaal niet in ieders straatje. Zo dacht ik dat het ook niet in mijn straatje zou passen. Maar niets was minder waar. De eerste 100 pagina’s waren even moeilijk door te komen want je wordt ingeleid in de wereld van de buitenaardse ‘zielen’. Maar de overige ruim 450 pagina’s maken dat meer dan goed. Kortom, een mooi en meeslepend verhaal. Ook dit boek is verfilmd!

MARKUS ZUSAK – DE BOEKENDIEF

Beschrijving (bron: bol.com):
‘Duitsland, 1939. Liesel is pas negen jaar oud wanneer ze door haar moeder naar een pleeggezin wordt gebracht. Een van haar geliefde bezittingen is een zwart boekje, dat ze vond op het graf van haar broertje. In de jaren dat Liesel bij de Hubermanns woont, wordt ze een gewiekste boekendief. Tijdens de verwoestende bombardementen klampt ze zich in de schuilkelder vast aan haar schatten. Dit is een verhaal over moed, vriendschap, liefde en overleven, dood en verdriet, verteld door de ogen van de Dood, een toepasselijke verteller. Maar zal hij haar ook sparen?’

Een boek over de Tweede Wereldoorlog verteld vanuit de ogen van de Dood wat naar mijn mening een bijzonder aspect is. Nooit eerder las ik een boek dat op die manier geschreven is. Markus Zusak beschrijft de hoofdpersonages zo goed dat je je volledig kunt inleven in het verhaal. Ik heb het niet droog kunnen houden tijdens het lezen. Het is een verhaal dat me altijd bij zal blijven. De verfilming is trouwens ook heel goed!

Welke boeken zijn voor jullie echte pareltjes?

Liefs,
Michelle