Boekrecensies

Gelezen boeken juli t/m december 2019

Dag 2019, hallo 2020. Tijd dus om ook mijn leesjaar af te ronden. In de eerste helft van 2019 las ik 10 boeken en ook in de tweede helft heb ik er 10 gelezen. Het was een mooi leesjaar met veel leuke boeken. Hieronder een lijst van de boeken (inclusief korte reviews) die ik in de tweede helft van 2019 heb gelezen.

Joyce Spijker – In de Familie

Nina Satijn is een jonge fotografe, op zoek naar haar plek in het leven. Ze is single na een lange relatie en vindt steun bij haar oma Emma, die haar na de vroege dood van haar moeder voornamelijk heeft opgevoed. Nina’s vader Boudewijn, minister van Justitie en Veiligheid en bij een volgende kabinetsperiode in de race voor het premierschap, heeft zich tijdens de opvoeding nauwelijks om haar bekommerd en hertrouwde al snel met de mooie Marsala. Als Nina op een dag bij Emma op bezoek gaat, vindt ze haar op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Vermoord. Ze besluit alles op alles te zetten om de dader te vinden en de dood van haar geliefde oma te wreken.

Ik heb dit spannende boek met veel plezier gelezen. Het is een verhaal wat je niet meer vergeet. Want zelfs nu nog gaan er regelmatig fragmenten van het verhaal door mijn hoofd. Gek is dat. Want sommige verhalen ben ik na een tijdje alweer kwijt. Dit zegt denk ik genoeg over hoe spannend het boek van Joyce is.

Paulien Cornelisse – En dan nog iets

En dan nog iets is meer dan de titel doet vermoeden. De opvolger van Taal is zeg maar echt mijn ding (2009) staat weer vol met onnuttige, maar toch amusante analyses van ons taalgebruik. Dit is geen postscriptum maar een update. Wat is het verschil tussen leuk en leuk-leuk? Wat zijn de fijnere nuances van nazi-Duits en porno-Duits? Wat is nouveau kak?

Een tegenvaller. Ik heb meerdere boeken van Paulien Cornelisse gelezen en dit boek is tot nu toe het minst leuk om te lezen. Op een bepaald moment ben ik er zelfs wat sneller doorheen gegaan door stukjes over te slaan. Gelukkig is het een dun boek waardoor ik er sowieso snel klaar mee was.

Jill Mansell – Huisje boompje feestje

Striptekenares Molly Hayes woont in het rustieke dorp Briarwood. Wat relaties betreft heeft ze weinig geluk: ze valt altijd op foute mannen. Vlak na haar laatste break-up krijgt ze een nieuwe buurman: de Londenaar Dexter Yates. Hij is knap, single en heeft een baby. Er is gelijk een enorme aantrekkingskracht tussen Molly en Dex, maar Molly houdt de boot af. Liever een goede buur dan weer een foute vriend, denkt ze. Maar hoe lang houdt ze vol?

Een échte Jill Mansell. Ze schrijft stuk voor stuk leuke verhalen. En ook dit boek was weer heel plezierig om te lezen. Ze gebruikt vaak veel verschillende personages maar ik vind dit niet vervelend. Het was wederom een heerlijke feelgood.

Gillian King – Ik mis je

Als na het uitgaan Charlottes beste vriendin Bo omkomt door een auto-ongeluk dat zij overleeft, wordt ze gek van schuldgevoel. Charlie vertrekt uit Wassenaar en probeert haar leven op te bouwen los van Bo en los van Carsten, Bo’s broer op wie ze in stilte verliefd is. Dan valt ze voor de mooie praatjes van James, een jongen van wie iedereen kan zien dat hij slecht nieuws is. Charlie raakt steeds verder verwijderd van Carsten en steeds meer in de greep van James. Het lukt haar niet om dit te doorbreken. Tot ze tien jaar later terugkeert naar Wassenaar.

Mijn eerste boek van deze schrijfster en ik ben blij verrast. Het verhaal leest als een trein en ik had het dan ook in een paar dagen uit. Een aanrader! Ik ga zeker meer boeken van haar lezen.

Liesbeth Smit – Ik moet nog even kijken of ik kan

In Ik moet nog even kijken of ik kan gaat Liesbeth Smit uitgebreid in op de verschillende kanten van introvert zijn. Hoe ga je er op de werkvloer mee om? Wat moet je allemaal weten over je introverte kind? En wat is reuze herkenbaar, zelfs voor mensen die wél uit een taart durven te springen op hun verjaardag? Scherp, fris en met veel humor geschreven, en vol handige tips en lijstjes. Voor introverten én extraverten – en iedereen daartussenin.

Aan dit boek heb ik een heel blogartikel gewijd. Het sprak me als introvert persoon zo aan, dat ik mijn eigen ervaringen wilde delen. Het artikel lees je hier terug.

Chinouk Thijssen – Fataal spel

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

Nadat ik de eerste twee delen van Truth or Dance had gelezen, wilde ik ook eens een ander boek van Chinouk lezen. En dat was een succes. In Fataal spel brengt ze je meerdere keren op het verkeerde spoor en het einde is verrassend.

Chinouk Thijssen – Blindelings

Ivy Maron is bijna achttien en zit op de modevakschool. Vanaf het moment dat ze de mysterieuze Sander ontmoet, ontstaat er langzaamaan een afstand tussen Ivy en haar beste vriendinnen. Ze lijkt wel een dubbelleven te leiden en volgens haar omgeving heeft Sander haar compleet in zijn macht. Als ook Ivy’s veilige thuissituatie voor altijd dreigt te veranderen en ze het idee heeft dat ze bij niemand meer terechtkan, maakt ze gevaarlijke keuzes. Kan iemand Ivy nog redden of is het al te laat?

Toen was ik op dreef want Blindelings van Chinouk werd het volgende boek dat ik wilde lezen. Een leuk boek voor tussendoor. Toch vind ik de Truth or Dance boeken nóg spannender.

Anna Todd – After #1

De achttienjarige Tessa Young heeft haar vriendje en overbezorgde moeder achtergelaten om te gaan studeren aan de universiteit van Washington. Dit had ze al jaren gepland en ook de rest van haar toekomst lijkt al helemaal vast te liggen. Maar dan ontmoet ze Hardin. Hij is onaardig en zit onder de tattoos en piercings. Hardin weet een grote passie in Tessa naar boven te halen, al probeert ze zich daar nog zo hard tegen te verzetten. Ze leert zijn wilde en romantische kant kennen en wordt gedwongen een keuze te maken tussen haar vertrouwde jeugdvriendje Noah, en een toekomst die spannend, nieuw en onbekend is.

Van meerdere personen kreeg ik de tip om de ‘After’ serie van Anna Todd te lezen. Ik reserveerde het eerste deel in de bibliotheek en niet lang daarna kon ik het boek ophalen en begon ik te lezen. Ik ben inmiddels aan het tweede deel bezig maar ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Ik heb het idee dat sommige hoofdstukken te langdradig zijn. Maar ik geef het nog niet op en lees het tweede boek ook nog uit. Daarna kijk ik of ik nog verder ga met de serie (er zijn in totaal vijf boeken).

Chinouk Thijsen – Dance or Die

Het einde van India’s dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?

Ja, daar is ie dan! Het laatste deel van de Truth or Dance trilogie, Dance or Die. Eindelijk weet ik hoe het eindigt. Het is wederom een spannende Young Adult. Je gaat helemaal op in het verhaal. Ik lees altijd voor het slapen gaan en ik had regelmatig dromen over Truth or Dance. Dat zegt genoeg toch?

Jenny Han – Aan alle jongens van wie ik hield

Elke keer dat Lara Jean verliefd is en het draait weer op niks uit, schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen om de periode af te sluiten. Ze stort haar hart uit, adresseert de envelop, doet hem dicht en stopt de brief in een doos die ze in haar kamer verstopt. Totdat de doos op een dag opeens weg is, en alle brieven ook. Ze blijken te zijn gepost, inclusief de laatste, die gericht was aan Josh, het vriendje van haar oudere zus.

In dit boek was ik in 2018 al eens begonnen, als e-book via een app. Maar het abonnement op die app heb ik op een bepaald moment opgezegd terwijl ik het boek nog niet uit had. Ik wilde het wel graag nog uitlezen dus ik leende het boek alsnog in de bibliotheek. En ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb want wat een leuk verhaal. Er zijn nog twee delen en het boek is zelfs verfilmd. Inmiddels ben ik het tweede deel aan het lezen.

Hoeveel boeken heb jij gelezen in 2019 en wat was je favoriet?

Liefs, Michelle

Geef een antwoord