Australië Reisverslagen Reizen Verre reizen

Reisverslag Australië deel 1 | De heenreis en Melbourne

Australië, wat heb ik van je genoten. Mijn rondreis van drie weken zit er helaas weer op en ik ben inmiddels veilig thuis aangekomen. Natuurlijk staan er weer een aantal reisverslagen voor je klaar. Deze keer geen dagelijkse verslagen (dat zouden er namelijk teveel worden), maar ik heb meerdere dagen gebundeld. Dus meer leesplezier per artikel. Enjoy 😉

De heenreis (Düsseldorf – Dubai – Melbourne)

Na maanden van voorbereiding is het eindelijk zover. Australië, here we come! We vliegen vanaf Düsseldorf Airport. Mijn schoonouders zijn zo lief om ons te brengen. De eerste vlucht duurt ‘maar’ 6,5 uur. Een wijntje, een film, wat eten en een dutje later zijn we al in Dubai. Dat gaat lekker snel! Tegen al mijn verwachtingen in, gaat ook de tweede vlucht verrassend snel (en dat voor een vlucht van 12,5 uur). Ik heb vooral geslapen want voor mijn gevoel was het immers nacht. De eerste vlucht vliegen we met Emirates, echt een top vliegmaatschappij. De tweede vlucht is in uitvoering van Qantas, ook een redelijk goede maatschappij maar beduidend minder dan Emirates.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Melbourne gaat alles heel snel. Nergens zijn wachtrijen dus we kunnen doorlopen. Bij de douane laten we onze wandelschoenen controleren. We hebben ze van tevoren schoongemaakt maar je kunt het beter wel aangeven en later controleren, dan het risico lopen op een boete. Vervolgens kopen we een fles sterke drank in de duty free zone (want 20 AUD (= ruim 13 euro) goedkoper per liter), scoren we een prepaid kaart van Vodafone en nemen we de Skybus (dit klinkt als iets wat vliegt maar het is gewoon een bus) naar het centrum van Melbourne. De meneer van de Skybus verteld ons dat het 15 minuten lopen is van de halte naar het hotel. Helaas blijkt het toch iets langer te zijn (45 minuten!). We komen buiten adem en helemaal bezweet aan bij het hotel. Slepen met een koffer van 20 kg en handbagage van 5 kg door de menigte in het centrum (want het is zaterdagavond), is niet bepaald prettig. Het is bijna middernacht maar gelukkig zijn er nog genoeg opties om ergens iets te eten. Na een pizza en een heerlijke douche val ik om 02:30 uur eindelijk in slaap.

Melbourne

Ondanks de korte nacht staan we toch op tijd op. We hebben maar 24 uur in Melbourne en die willen we benutten. We doen een paar boodschappen bij de Aldi. Daarna lopen we per toeval tegen het onwijs leuke eettentje Pickett’s Deli aan. De toast met avocado is verrukkelijk! Vlakbij Pickett’s Deli ligt Victoria Market, een food walhalla. Meerdere grote hallen zijn gevuld met marktkraampjes waar voornamelijk eten wordt verkocht. We hebben net gegeten dus we kopen niks maar we kijken onze ogen uit. Dit is zeker een aanrader als je eens in Melbourne bent.

Vervolgens lopen we naar de andere kant van het centrum waar we een bezoekje brengen aan het Yarra Park en de Royal Botanic Gardens. We slenteren er doorheen en maken allerlei foto’s. Onderweg komen we nog langs een aantal zondagse evenementen, zoals een hardloopwedstrijd en het Buddha Festival. Beide erg leuk om te zien. Het is overigens zonnig maar niet heel warm,  dus we zijn blij dat we een jas bij ons hebben. Als we uitgelopen zijn, nemen we de gratis tram (binnen een bepaalde zone van het centrum kun je gratis met de tram reizen). Ondertussen zien we nog wat van de stad. Totdat de tram ineens niet meer verder rijdt (medepassagiers kijken net zo verbaasd als wij). Dat wordt dus weer lopen. Ondertussen is het bijna etenstijd en we hebben zin in burgers. Op internet vind ik het burgerrestaurant Charlie’s en co. Toevallig ligt het vlakbij in het Emporium, een soort winkelcentrum. De vegetarische burger is erg lekker. Na het eten besluiten we terug te gaan naar het hotel. Van 23.000 stappen word je toch wel moe. Ik val dan ook vroeg in slaap, maar helaas lig ik midden in de nacht uren wakker. Hallo jetlag.

Excuses voor de foto’s met een datum erop. De fotocamera stond blijkbaar op de verkeerde instelling en ik ben er nog niet achter hoe ik de datum er af krijg. Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag.