Italië Reisverslagen Reizen Zonvakanties

Reisverslag Italië 2015 dag 8 | Montescudaio

Vandaag staat een steden trip naar Florence op de planning. We staan dus vroeg op, genieten weer van ons zelfgemaakte ontbijt en maken lunch pakketjes om mee te nemen. Michelle rijdt op de heenweg. Het is ruim een uur rijden naar Florence. De route op de navigatie leidt ons door het mooie Italiaanse landschap. Overal in de berm staan rode klaprozen. Via kronkelwegen rijden we door Volterra (erg mooi!). Daarna rijden we nog een stukje over de autosnelweg, missen we weer een afslag (dit keer is het de fout van de navigatie en betalen we weer extra tol…) maar komen we uiteindelijk toch aan in het centrum van Florence. Het verkeer is een enorme chaos. Michelle en ik hebben ruim 4000 km gereden door de VS maar zoiets als dit hebben we nog nooit meegemaakt. We moeten om het centrum heen rijden want het centrum is een ZTL (Zona a Traffico Limitato) zone, wat inhoudt dat alleen mensen die in het centrum wonen daar mogen rijden. Uiteindelijk komen we zonder schade in de parkeergarage. Met mijn telefoon in mijn hand begint onze wandeltocht door Florence. We bewonderen de oude kathedraal en lopen daarna door naar Piazza della Signoria waar onder andere Palazzo Vecchio (prachtig gebouw uit begin 1300, op dit moment is het een museum) en een overdekte beeldengalerij te vinden zijn. Daarna komen we bij de rivier de Arno waar we het water oversteken via de brug Ponte Vecchio. Dit is een zeer oude brug, gebouwd in 1345. Als we erover heen lopen zien we dat er allemaal juwelierswinkels op de brug gevestigd zijn. Apart. Aan de andere kant van de rivier bezoeken we Piazza dei Pitti, een plein waaraan het paleis Palazzio Pitti grenst. Omdat het toch nog aardig warm is, eten we even lekker een ijsje (een erg duur ijsje blijkt achteraf want het kost 5 euro voor 2 bolletjes!). Daarna lopen we de zelfde route weer terug de Arno over. We lopen naar Santa Croce, één van de belangrijkste kerken in Florence en de kerk behoort zelfs tot één van de mooiste gotische basilieken van Italië. De kerk ligt op het gelijknamige plein Piazza Santa Croce. Een aantal uurtjes verder hebben we de belangrijkste bezienswaardigheden gezien. Omdat we nog ruim een uur terug moeten rijden, besluiten we naar de auto te lopen. Bij de parkeergarage aangekomen hoeven we tot onze verbazing maar 6 euro te betalen (wie zegt dat parkeren in Italiaanse steden duur is? Maastricht is duurder :p). Nu is het mijn beurt om te rijden zodat ook ik het chaotische verkeer in de stad kan ervaren. Het is echt geen pretje kan ik jullie vertellen. Eenmaal uit de stad rijden we de kortste route via de autosnelweg. Wat ons iets meer tol kost maar dan zijn we wel eerder terug in Montescudaio. Onderweg gaan we in Cecina nog even naar de Lidl. En we tanken meteen zodat we morgen ochtend meteen kunnen vertrekken naar Venetië. Als we terug zijn in het huisje, is het al etenstijd. We sluiten onze laatste avond in Toscane af bij restaurant BardoVino (ze kennen ons inmiddels). We nemen zelfs een voor-, hoofd- en nagerecht :p. Het smaakt weer heerlijk. Ik koop een fles rode huiswijn zodat ik thuis nog kan nagenieten. In het huisje pakken we onze koffers weer in. We hebben vandaag veel gewandeld en veel gezien dus we zijn blij als we eindelijk in ons bedje liggen.