Italië Reisverslagen Reizen Zonvakanties

Reisverslag Sicilië dag 3 | Vulkaan Etna en de laatste avond in Fiumefreddo

We slapen weer heerlijk uit. Daar is vakantie voor. Na weer een lekker ontbijt (ik kies hetzelfde als de dag ervoor) maken we ons klaar om een bezoek te brengen aan de vulkaan de Etna. Van te voren heb ik gelezen dat we ons warm moeten aankleden omdat het boven op de Etna kouder is en hard kan waaien. We trekken drie truien aan en nemen een jas en sjaal mee. Ook nemen we iets te eten en drinken voor onderweg mee. Het is een uur rijden vanuit Fiumefreddo. Eerst 40 km over de autosnelweg en vervolgens een heel stuk over kronkelwegen. Als we het laatste dorpje voor de Etna (Nicolosi) voorbij zijn, veranderd het landschap ineens. Bomen en groen veranderen in rotsen en donkere grond. Verder zijn we helemaal alleen op de weg. Pas na een half uur kronkelen (ik ben nog net niet misselijk :p) komen we aan op een grote parkeerplaats (op 1900 meter hoogte). Ineens zijn we niet meer de enigen en is het duidelijk een toeristische plek. Als we uitstappen voelen we meteen de harde wind. Gelukkig zijn we warm aangekleed. We zoeken eerst een toilet en kopen daarna kaartjes bij de kassa om naar boven te gaan met de kabelbaan. De mevrouw aan de kassa geeft meteen aan dat we niet helemaal naar boven kunnen met een bus en gids omdat de weersomstandigheden ‘niet zo goed’ zijn. We kopen dus alleen een kaartje om tot 2500 meter hoogte te komen zodat we daar wat kunnen wandelen. Eenmaal boven aangekomen, lijken de weersomstandigheden eerst nog redelijk goed te zijn, mits je niet in de volle wind staat. We lopen door de zwarte zandvlaktes en heuvels een stukje naar boven. Er zijn ook nog meerdere andere wandelaars. Als we ‘iets wits’ zien in het zwarte landschap worden we nieuwsgierig. Het blijken grote blokken ijs te zijn met een laag zwarte as erover heen. Heel apart en indrukwekkend om dit alles te zien. Maar dan ineens slaat het weer om. We maken rechtsomkeert en wandelen terug. Maar het weer veranderd zo snel dat we niet de kans krijgen terug te lopen voordat het losbarst. We staan midden in een onweersbui inclusief sneeuwstorm en hagelbui. Zo snel mogelijk doen we onze mutsen op maar mijn handen zijn al bevroren. Tijdens de terugtocht hebben we tegenwind en met hagel is dat echt geen pretje. Gelukkig komen we heelhuids aan bij de kabelbaan en we gaan eerder dan gedacht weer terug naar beneden. Helaas is het niet anders. Op het weer heb je geen invloed. Beneden aangekomen lijkt ook hier het weer te zijn veranderd. Het is kouder en het heeft geregend. We stappen in de auto en rijden via de kronkelwegen weer naar beneden. Langzaam wordt het weer warmer. In de auto eten we al een beetje van de late lunch. En als we weer in de agriturismo zijn, snacken we wat en doen we spelletjes in de zon op het terras. De dag is anders verlopen dan we verwacht hadden maar we genieten volop. ’s Avonds eten we in het restaurantje waar we de eerste dag ook gegeten hebben (maar nu gaan we later en zijn we dus niet de enigen). Vandaag kiezen we voor pasta! Het is heerlijk. De bruschetta als voorgerecht en de limoncello na het eten krijgen we zelfs van het huis. En de desserts zijn ware kunstwerken. De ober erg aardig dus laten we een mooie fooi achter. Inmiddels is het alweer laat en tijd om de dag af te sluiten. Morgen gaan we hier weg om naar de volgende bestemming van de rondreis door te rijden.

IMG_9550 FullSizeRender IMG_9560 FullSizeRender

Liefs,
Michelle

8 thoughts on “Reisverslag Sicilië dag 3 | Vulkaan Etna en de laatste avond in Fiumefreddo”