Italië Reisverslagen Reizen Zonvakanties

Reisverslag Sicilië dag 9 | Valle dei Templi Agrigento

We hebben bij de eigenaresse aangegeven dat we rond 09:00 uur willen ontbijten dus we kunnen lekker uitslapen. Het ontbijt ziet er heerlijk uit. Ik kan niet kiezen tussen al het lekkers. Het wordt uiteindelijk een hardgekookt eitje, twee broodjes (één met ham en één met jam) en naturel yoghurt met vers fruit. Jammie! Daarna maken we ons klaar om op pad te gaan. Op 5 minuten rijden van de B&B ligt de ‘Valle dei Templi’ (de vallei van de tempels), een uitgestrekt gebied met de restanten van allerlei Griekse tempels. We trekken onze wandelschoenen aan, kopen combi tickets (voor de entree van het park en voor het bijbehorende museum) en beginnen de wandeling naar de eerste tempel. Echt heel indrukwekkend om dit allemaal te zien! De tempels komen uit 500 voor Chr. en het is gaaf om te zien hoe enorm groot de tempels moeten zijn geweest en wat er nog van over is na al die jaren. Natuurlijk zijn er ook restauraties geweest. Aan de tempel van Concordia bijvoorbeeld, die staat nog helemaal en zonder restauraties was het allang ingestort. Van de tempel van Zeus liggen alleen nog maar rotsblokken verspreid over een groot gebied. Ik las in het informatieboekje dat deze tempel immens groot moet zijn geweest (en waarschijnlijk de grootste ter wereld). De zuilen waren 16,5 meter hoog met een diameter van 4 meter! We lopen de hele route langs alle tempels omhoog (circa 2 km) en maken mooie foto’s. Daarna gaan we op zoek naar het museum. Het staat nergens goed aangegeven dus we lopen volgens de kaart van het gebied over een afgelegen weggetje. We hebben geen idee of we goed lopen. Uiteindelijk komen we bij een uitgang die afgesloten blijkt te zijn. We hebben ons vastgelopen :-(. Gelukkig vinden we verderop langs de hekken een opening waar we er toch uit kunnen. Wat een geluk dat we niet dat hele stuk terug hoeven te lopen. Het museum is uitgestorven en we hadden er wat meer van verwacht. Er zijn vooral veel opgegraven vazen en andere spulletjes te zien. Het enige indrukwekkende is de ‘Telamon’ van 8 meter hoog. Dit is een reusachtig stenen figuur van 8 meter hoog die diende als ondersteuning van de tempel van Zeus (even om een beeld te krijgen hoe groot de tempel was: er waren 38 Telamon nodig, tussen elke zuil eentje). We hebben alles al snel gezien en beginnen aan de tocht terug naar de auto. Inmiddels zijn we 4 uur verder, is het 15:00 uur en hebben we honger want we hebben nog niet geluncht. We doen boodschappen bij een supermarkt in Villaseta en eten de lunch (simpele boterhammen met kaas) op onze kamer op. We zijn moe van alle bezichtigingen dus ontspannen een paar uurtjes en nemen een douche. Rond 20:00 uur besluiten we dat het tijd is voor het avondeten. We kiezen voor restaurant La Scala. Als we binnen komen zien we dat het wel erg chic is van binnen. Maar we laten ons daar niet door afschrikken. Als voorgerecht delen we een assortiment aan Siciliaanse kazen met een soort van sinaasappelmarmelade en allerlei home made brood erbij. Het smaakt heerlijk! Ik ben blij dat we het voorgerecht delen want voor één persoon was het al veel. Het hoofdgerecht is een ravioli gevuld met witvis en asperges en een tomatensaus met basilicum erop. Het dessert sla ik over want dat krijg ik echt niet meer op. De rekening is tot nu toe de duurste van de hele reis maar we hebben onwijs goed gegeten dus dat is het geld wel waard. Het is wederom laat als we van tafel komen. Dus snel terug naar het hotel en rond 23:00 uur val ik in slaap.