Persoonlijke gezondheid

Lazy Fitgirl Methode update week 4

De vierde week ging voor het eerst sinds ik aan de lazy fitgirl methode begon niet zoals gepland. Dit had vooral te maken met stress. En als ik stress heb ga ik eten. Gelukkig heb ik mijn nieuwe voedingspatroon niet volledig later varen. Wel heb ik meer bewuste genietmomenten gehad (5/6 in plaats van 3/4). En daar heb ik me bij neergelegd want niet elke week zal goed gaan en dat is oké. Ook beloonde ik mezelf deze week voor de kilo’s die ik al ben afgevallen door mijn nagels te laten doen bij Spa Rituals in Maastricht. Lees je mee hoe week vier van de lazy fitgirl methode verder is verlopen?

Eetswitch 3: Vetten

De derde eetswitch draait om vetten. Veel ongezond eten zit vol verzadigde vetten. Maar ook te veel onverzadigde vetten zijn niet goed als je wilt afvallen. Anki geeft in haar e-book fijne tips over het eten van pure producten met onverzadigde vetten en hoe je ervoor kunt zorgen dat je hier niet te veel van eet. Zo is een handje noten (25 gram) een goed tussendoortje en een eetlepel 100% pindakaas heerlijk door de havermoutpap. Ik heb gemerkt dat het toevoegen van onverzadigde vetten ervoor zorgt dat ik minder snel weer honger krijg.

Naast het schrappen van zoet broodbeleg (eetswitch 2) was het minder eten van kaas nog veel moeilijker. Omdat ik geen vlees eet, is kaas mijn uitvalsbasis geworden. En ik ben altijd al dol geweest op kaas. Ik kan dit ook nooit helemaal weglaten en dat hoeft ook niet volgens de lazy fitgirl methode, maar ik ben me wel bewust geworden van hoeveel ik het at. Ik maak nu betere keuzes door meer af te wisselen met bijvoorbeeld zuivelspread light, hüttenkäse of 20+ smeerkaas.

Het afleren van dieetgedachten

In de update van de derde week had ik het al over het werken aan de mindset. Daar wordt deze week verder op ingegaan. Want om van de methode een levensstijl te maken is een andere mindset belangrijk. In haar e-book komt Anki met goede voorbeeldsituaties over dieetgedachten en hoe je dit kunt omzetten naar positieve gedachten.

Van ‘niet mogen’ naar ‘niet willen’. Geen strijd meer met eten is wat echt bevrijdend is.

Door de stress deze week heb ik veel gehad aan de tips van Anki. Ondanks dat ik vaak weinig tijd had en te moe was om te koken, heb ik vrijwel elke dag iets simpels maar gezonds op tafel weten te zetten. Ik kwam erachter hoe fijn het is om bijvoorbeeld voorgesneden groenten en een pizzabodem van bloemkool in huis te hebben.

Hartige smaakmakers zijn niet verboden

Smaakmakers zijn zelfs aan te raden als je wilt dat gezond eten goed vol te houden blijft. Het is de bedoeling dat je ze gebruikt in combinatie met een gezonde maaltijd en altijd maar een kleine portie. Hartige smaakmakers die ik gebruik: feta, Parmezaanse kaas, pesto, geitenkaas en chilisaus. Maar er zijn er nog veel meer. Neem wat je zelf lekker vind en ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

Het was een leerzame week en ik heb de methode goed kunnen toepassen. Ook weet ik dat het heel gemakkelijk is om weer terug te vallen op oude gewoontes. Op zo’n moment pak ik het e-book er weer bij. En op Instagram zijn nog andere vrouwen die ook de lazy fitgirlmethode volgen. Leuk voor inspiratie op momenten dat ik even niet meer weet wat ik moet koken.

Liefs, Michelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.