Australië Reisverslagen Reizen Verre reizen

Reisverslag Australië deel 5 | Sydney

Aankomst in Sydney

Eindelijk is de dag aangebroken dat we in Sydney aankomen. Het is maar twee uurtjes rijden van Katoomba naar de camping die ik online gevonden heb in een buitenwijk van Sydney (met een camper de drukke stad in gaan is namelijk geen goed idee). De camping ligt in Rockdale en met een navigatie is het goed te vinden. We hebben niet gereserveerd maar als we er aan het begin van de middag aankomen blijkt er gelukkig nog een plekje vrij te zijn. De mevrouw van de camping is erg aardig en geeft ons allerlei info over Sydney en hoe we in het centrum kunnen komen. We gaan echter niet meteen het centrum in. Eerst regelen we een kaartje voor het openbaar vervoer. Je kunt er geld opzetten en daarna met de trein, tram, bus én met de ferry reizen. Er is ook een daglimiet van – volgens mij – 15 AUD aan verbonden. Je kunt dan gewoon doorreizen maar betaalt niet meer dan de daglimiet. Ideaal dus. Daarna lopen we naar het centrum van Rockdale om rond te kijken en boodschappen te doen. Er is zelfs een strand in Rockdale en er zijn vele eettentjes. We lopen vervolgens terug naar de camping en relaxen wat in de camper. ’s Avonds besluiten we weer naar het centrum van Rockdale te lopen om bij de Italiaan ‘Bianco’ te gaan eten. Ze hebben heerlijke pizza en rode wijn. We delen een dessert en we hebben uiteindelijk een gezellige ‘date’ avond. Daarna lopen we in het donker terug naar de camping.

Opera House, Harbour Bridge en VIVID festival

Onze eerste hele dag in Sydney kan beginnen. Helaas voel ik me grieperig en om energie te sparen voor de avond kruip ik nog een aantal uurtjes onder de wol. ’s Avonds hebben we namelijk afgesproken met een Australische collega van mijn vriend. Het idee is om gezellig wat te eten samen en een drankje te doen. Deze collega vertelde ons eerder deze week dat op dit moment het VIVID festival plaatsvindt. Geen idee wat dit is maar ik laat me verrassen. We hebben in ieder geval nog een hele avond voor de boeg, dus ik kan beter nog een paar uurtjes rusten.

Aan het begin van de middag nemen we de trein van Rockdale naar het centrum. De rit duurt ongeveer 20 minuten dus dat valt wel mee. Bij aankomst gaan we eerst langs de Apple Store. Als je reisverslag deel 4 hebt gelezen, weet je dat ik door een telefoonincident al een aantal dagen geen laadkabel meer heb. En ik koop nu natuurlijk alleen nog maar een echte Apple lader. Even later wandelen we met een nieuwe laadkabel in de pocket door de stad. We maken veel foto’s en stoppen onderweg om een broodje te eten in Hyde Park. Daarna lopen we via de Botanical Gardens richting de haven waar het bekende Opera House ligt. En wauw, wat is dat prachtig! We besluiten een drankje te drinken in de Opera House Bar aan de haven. We genieten enorm van onze drankjes in de zon met uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House. Mijn cocktail kost omgerekend zo’n 15 euro (!) dus we houden het wel maar bij één drankje :p.

Vervolgens lopen we langs het water richting de Harbour Bridge. Als het begint te schemeren lopen we de Harbour Bridge op (tot aan de eerste pilaar). Van hieruit heb je namelijk heel goed zicht op het Opera House. We hebben op de info borden van het VIVID festival gelezen dat dagelijks om 18:00 uur de lichten aan gaan. We zien dit dan ook gebeuren en het is een prachtig tafereel!

Daarna is het tijd om naar Glenmore te lopen. Dit is een rooftop bar waar we met de collega van mijn vriend en zijn vrouw hebben afgesproken. Ze zijn erg geïnteresseerd in onze reisverhalen en we hebben leuke gesprekken. Ondertussen eet ik een vegetarische burger met friet (lekker!). Na het eten maken we nog een kleine stadswandeling en bij het Hardrock Café sluiten we de avond af met een dessert (de appel crumble is daar zo ontzettend lekker!). Het was een heerlijke avond maar we hebben nog een terugrit met de trein te gaan en we worden langzaam moe.

Met de ferry naar Manly

Omdat we toch wel moe zijn van de dag ervoor (en ik me nog steeds niet lekker voel), slapen we een beetje uit en doen we rustig aan. Vandaag staat een bezoek aan Manly op de planning. Manly is een buitenwijk van Sydney waar je vanaf de haven Circular Quay in 30 minuten met de ferry naar toe kunt. We willen graag naar Manly beach, waarvan we gehoord hebben dat het een mooier strand zou zijn dan Bondi beach (een heel bekend en toeristisch strand in Sydney). Maar eenmaal daar vinden we het geen bijzonder strand. Ook werkt het weer niet echt mee. Dus gaan we souveniertjes shoppen voor het thuisfront. Ook halen we wat boodschappen. We lopen daarna nog wat rond maar besluiten al snel dat we terug willen naar het stadscentrum. Vanaf de boot schieten we nog een aantal mooie plaatjes van de gebouwen en de Harbour Bridge tijdens VIVID. Als avondeten nemen we een goed gevuld broodje op de vuist en we pakken de trein terug naar Rockdale. We moeten immers nog van alles inpakken want dit was de laatste dag in Sydney en morgen zal onze rondreis verder gaan richting het noorden.