Australië Reisverslagen Reizen Verre reizen

Reisverslag Australië deel 7 | Byron Bay en weer naar huis

Byron Bay

Hoewel we graag nog langer in Coffs Harbour zouden willen blijven, is het tijd om door te rijden naar Byron Bay. Over twee dagen gaat namelijk alweer het vliegtuig terug naar huis. En de afstand naar Brisbane is te groot om dat volledig op de laatste dag rijden. Maar we hebben veel goeds gehoord over Byron Bay dus we hebben er zin in.

Het rijden gaat langzamer dan we hadden gehoopt. Door wegwerkzaamheden op de autosnelweg tussen Port Macquarie en Brisbane lopen we vertraging op. De wegen zijn overal omgelegd en je mag er maar maximaal 80 km/u rijden. Een route binnendoor rijden zoals in Nederland meestal mogelijk is, gaat hier niet (er zijn immers vaak hele stukken niks, geen dorpen of wegen). Toch komen we nog redelijk op tijd aan. We kiezen weer voor een camping aan het water wat overigens wel duurder is. Maar hé, op een reis als deze ga je daar niet teveel op letten.

Als we geïnstalleerd zijn op de camping, vragen we bij de receptie om informatie over Byron Bay. Daarna maken we eerst een strandwandeling. Want wat is het hier prachtig. We kijken naar de surfers en genieten van de zon. Weer terug in de camper eten we een simpele avondmaaltijd waarna we ons omkleden om het centrum in te wandelen. Byron Bay is een ontzettende gezellige hippie plaats. De sfeer voelt goed en we vinden meteen een leuke tentje waar we een drankje doen. Ineens krijgen we ook zin in een dessert (sticky toffee pudding), wat we vervolgens samen delen. Een serveerster spreekt ons aan omdat onze taal haar bekend voorkomt maar ze weet niet precies waar we vandaag komen. Blijkt dat ze Belgisch is en we vertellen haar dat we uit Nederland komen en een Limburgs dialect spreken. Ze vertelt vervolgens over hoe ze in Australië terecht is gekomen. Erg leuk om te horen allemaal. We genieten nog van de avond tot we moe worden.

Wandeling Cape Byron

Als je in Byron Bay bent moet je echt een wandeling maken door Cape Byron. Het uitzicht tijdens de wandeling van ongeveer 5 kilometer is echt geweldig. We hebben zelfs een walvis gezien! En vele dolfijnen! De wandeling loopt door het bos naar de vuurtoren aan de kust, via het meest oostelijke punt van het Australische vasteland en daarna langs het strand weer terug naar het beginpunt. We nemen de tijd om alles in om op te nemen, eten onderweg een broodje en maken ontzettend veel foto’s.

Eenmaal terug op de camping relaxen we wat. Om 16:00 uur lopen we weer naar het strand om naar de zonsondergang te kijken. Zo mooi! En omdat het onze laatste avond is, gaan we een laatste keer uit eten (Fish & Chips).

Home sweet home

Aan alles komt een einde, zo ook deze mooie reis. Op onze laatste dag in Australië staan we vroeg op om alles op te ruimen en in te pakken. Omdat de kastjes en koelkast leeg zijn, ontbijten we bij een strandtentje vlakbij de camping. Daarna vertrekken we ruim op tijd naar Brisbane. We moeten de camper inleveren in de buurt van het vliegveld en we hebben geen idee hoe druk het is op de weg. Dus we nemen het zekere voor het onzekere.

Het rijden gaat goed en ook het inleveren van de camper gaat veel sneller dan we dachten (was dat bij het ophalen van de camper maar ook zo geweest…), dus we zijn veel te vroeg op het vliegveld. En op het vliegveld is niet veel te beleven dus we kunnen niet anders dan wachten.

De terugreis – met wederom een overstap in Dubai – valt ons zwaar. Als je eenmaal naar huis gaat, wil je ook niet te lang meer hoeven wachten. Ook zijn beide vluchten voller, waardoor we minder plek hebben. Ik ben dan ook dolblij als we op het vliegveld van Düsseldorf aan komen. Mijn schoonouders halen ons op en brengen ons naar huis. De moeheid valt op dat moment wel mee. Als we eindelijk thuis zijn, is het eerste wat ik doe de poezen knuffelen. Wat heb ik ze gemist! Daarna spring ik snel in de douche want na zo’n lange reis wil je niets liever dan douchen en schone kleding aantrekken. Ik wil eigenlijk zo lang mogelijk wakker blijven, maar om 19:00 uur kan ik mijn ogen niet meer open houden (in Australië is het dan 03:00 uur in de nacht).

De dagen daarna heb ik nog vrij van mijn werk. Daar ben ik heel blij om want de jetlag is vele malen erger dan op de heenreis. Ik ben volledig uit mijn ritme: overdag ben ik doodmoe, ’s nachts kan ik niet slapen en ik heb geen honger op momenten dat ik thuis normaal zou eten. Daarbij ben ik misselijk en duizelig. Totale oververmoeidheid dus. Gelukkig maakt de onvergetelijke reis dat meer dan waard.

Liefs,
Michelle

1 thought on “Reisverslag Australië deel 7 | Byron Bay en weer naar huis”

1. Wow wat hebben jullie een geweldige reis gehad. Mooie foto’s om nog na te genieten.