Evenementen Voeding

Vegan Challenge | 30 dagen plantaardig eten

Vanaf morgen ga ik een nieuwe challenge aan. Ik doe namelijk mee aan de Vegan Challenge. Dit betekent dat ik een maand lang plantaardig ga eten. Wat dit inhoudt en waarom ik dit ga doen vertel ik je in deze blogpost.

Waarom plantaardig eten?

Steeds vaker komen op Instagram foto’s voorbij van vegan maaltijden, schrijven bloggers over hun overstap naar een meer plantaardig dieet en zijn de zuivelvervangers niet meer aan te slepen in de supermarkt. De ‘Vegan Movement’ is duidelijk in opkomst. Ik had me nooit eerder verdiept in plantaardig eten, maar nu wilde ik er meer van weten. Waarom kiezen mensen voor een geheel plantaardig dieet? Om hier inzicht in te krijgen las ik blogs van vegan bloggers (Lisa goes Vegan, Living The Green Life, De Groene Meisjes). In een artikel werd verwezen naar documentaires op Netflix over plantaardig eten. Ik zette de tv aan en vol verbazing keek ik de ene na de andere documentaire. Daarna pakte ik mijn laptop erbij en zocht ik op allerlei informatie op internet over veganisme. Toen stuitte ik op de website van de Vegan Challenge.

Ik besloot mee te doen aan deze challenge. Maar waarom dan precies? Ten eerste voor mijn gezondheid. Vele onderzoeken wijzen uit dat plantaardige voeding de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker verkleint. Maar een nog belangrijkere reden voor een overstap naar een plantaardig eetpatroon is het milieu. De vee-industrie zorgt namelijk voor de grootste uitstoot van broeikasgassen. Dit komt doordat bij vee-industrie enorm veel methaan vrijkomt wat bijdraagt aan het broeikaseffect. Eén koe stoot jaarlijks net zoveel broeikasgassen uit als 4,5 auto’s, ofwel het rijden van 70.000 km!

Wist je dat voor het produceren van één hamburger 2400 liter water nodig is?

Zo zijn er nog veel meer redenen zoals minder dierenleed, minder waterverbruik en meer eten voor mensen (de totale voedselvoorziening is veel efficiënter als we geen dieren houden voor vleesconsumptie maar dit voedsel gebruiken voor de directe omgeving en de mensen zelf). Maar welke reden iemand ook heeft, elke stap naar een meer plantaardig eetpatroon is een stap in de goede richting.

Wat houdt plantaardig eten in?

Omdat het voor velen niet duidelijk is wat je dat wel en niet mag eten, leg ik het even uit. Als veganist eet je geen dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel, eieren en honing. Je eet wel:

  • Groente en fruit
  • (Volkoren) granen, aardappelen en pasta
  • Noten, zaden en pitten
  • Peulvruchten
  • Melkvervangers
  • Kruiden

Tegenwoordig zijn er ook vleesvervangers te krijgen die geschikt zijn voor veganisten. Mensen vragen zich vaak af of je als veganist wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Eigenlijk kun je alle voedingsstoffen ook uit de bovengenoemde voedingsmiddelen halen. Alleen met vitamine B12 en vitamine D is dit vaak wat moeilijker. In dat geval kun je kiezen voor voedingssupplementen.

Ik heb me inmiddels verdiept in wat ik allemaal kan eten en de boodschappen zijn gedaan. Morgen is het dus zover. Ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen. Vlees eet ik al niet zoveel maar ik ben gek op eieren en kaas. Ook heb ik een aantal etentjes gepland in april en ik hoop dat ik dan ook zoveel mogelijk vegan kan eten. Elke week zal ik een update schrijven over mijn ervaringen. En ik zal af en toe vegan recepten delen. So stay tuned!

Eet jij wel eens vegetarisch of veganistisch?

Liefs,
Michelle

1 thought on “Vegan Challenge | 30 dagen plantaardig eten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.